رزومه یا سی وی چیست؟  مفاهیمی که در این مقاله و در وب سایت تخصصی رزومه آنلاین به طور مفصل توضیح داده شده اند و سپس مهم ترین تفاوت های ساخت و نگارش رزومه انگلیسی و CV را ارزیابی خواهیم کرد.

رزومه ( Resume) چیست؟

کلمه‌اي فرانسوي است. در فارسي هم به همين نام يا (Curriculum Vitae) شناخته مي‌شود. فرهنگستان زبان و ادب فارسي معاني “چکيده” يا “کارنامک” را تحت عنوان معادل فارسي آن پيشنهاد داده است. اصطلاح شرح حال يا سوابق كاري نيز به معني عاميانه آن اطلاق مي‌شود. ولي همچنان استفاده از رزومه رايج‌تر است و معمولا براي استخدام کاربرد دارد.

به بيان ديگر، به نگارش درآوردن خلاصه تجربه‌ها، سوابق كاري و تحصيلي با ويرايشي استاندارد در حداقل يك تا سه صفحه را رزومه گويند.

به جز موارد استخدامي، گاهي دانشگاه‌ها يا موسسه‌هاي آموزشي‌اي که مايل هستيد در آن ادامه تحصيل دهيد، درخواست رزومه دارند.

Cover Letter چیست؟

رزومه یا سی وی برخلاف رزومه افرادي كه سوابق كاري و تحصيلي بيشتري دارند، طي برگه‌اي جداگانه شرح فعاليت‌ها، عناوين سازماني و سال‌هاي خدمتشان را با ذكر نام و محل خدمت مي‌نويسند. اين صفحه كه بيشتر به توصيف تجربه‌ها مي‌پردازد، Cover Letter نام دارد. 

  (CURRICULUM VITAE) CV (سی وی) چیست؟

رزومه یا سی وی چیست؟ Curriculum، به معني، سوابق و برنامه‌هاي آموزشي، تحصيلي و تحقيقاتي است.

۱. CV، نيز به تاريخچه زندگي، مشخصادت فردي، سوابق تحصيلي، كاري، توانمندي‌ها و فعاليت‌هاي كارجويان مي‌پردازد.

۲. به عبارت ديگر CV مختص دانشجويان و مهارت‌ديدگان آموزشگاه‌ها و دانشكده‌هاي مختلف است. در واقع هر فردي كه قصد ادامه تحصيل، تغيير شغل و مهاجرت دارد، بايد CV داشته باشد و آن را براي موسسه‌ها و شركت‌ها ارسال كند.

۳. CV تا حدودي از رزومه كامل‌تر است و تمام جزئيات شغلي و تحصيلي را شرح مي‌دهد.

۴. نوع مخاطب، هدف فارغ‌التحصيلان و درنهايت شرايط اشتغال، نقش بسيار مهمي در تنظيم رزومه و CV دارند. اما شاخص‌ترين تفاوت ميان رزومه و CV، دريافت‌كننده و مخاطب آن است.

۵. CV، شرح افتخارات و مدارك دانشگاهي فارغ‌التحصيلان، به منظور درخواست شغل دانشگاهي، تدريس و يا حضور در كنفرانس‌هاي علمي است. قطعا مخاطب فردي دانشگاهي خواهد بود.

اما رزومه صرفا به مديران سازمان‌ها و شركت‌هاي دولتي و خصوصي ارسال خواهد شد.

رزومه یا سی وی

  1. مخاطبان رزومه را اغلب مدیران و کارفرمایان تشکیل مي دهند، در حالي که دریافت کنندگان CV افراد فرهیخته و دانشگاهي هستند.
  2. هدف از ارسال رزومهبه نمایش گذاشتن تجربه و مهارت در زمینه اي خاص براي کسب موقعیت شغلي است. اما در CV محتواي مطالب در حوزه تحقیق، تدریس، افتخارات علمي و فرهنگي خلاصه مي شود.
  3. محتواي مطالب رزومهبه یک یا دو صفحه ختم مي شود؛ در حالي که درCV هیچ محدودیتي وجود ندارد.
  4. مفهوم اصلي مطالب در رزومه در خصوص معرفي سوابق شغلي، مشاغل مرتبط با رشته تحصیلي و مهارت هاي کسب شده به صورت عملي و کاربردی است. اما در CV دستاوردها و افتخارات دانشگاهي مورد توجه قرار مي گیرد.
  5. اطلاعات اصلي و ساختارکلي در رزومه بر مبناي مهارت ها، تجربه هاي کسب شده و مرتبط براي جستجوي شغلي مرتبط با معیارهاي کارجو تنظیم مي شود. در CV فهرست کتاب ها، مقاله ها، سوابق تدریس، تحصیلات و افتخارات علمي درج خواهد شد.
  6. CV از لحاظ ظاهري مشابه رزومه است ولي به طور ویژه بر سوابق تحصیلي تمرکز دارد. درواقع خلاصه اي از تاریخچه تحصیلي و علمي فارغ التحصیلان است که شامل جزییاتي از تجربه های تدریس، آثار (مقاله ها، کتاب ها و سایر موارد) و موفقیت هاي علمي خواهد بود. معمولا CVها از رزومه ها طولاني تر هستند.

CV شامل موارد زیر است:

این بخش از رزومه یا سی وی مي تواند شامل اطلاعات شخصي گوناگون مانند عضویت در موسسات علمي یا تخصصي، مسافرت هاي علمي یا علایق فردي باشد.

ارائه CV به دانشگاه

برای تکمیل CV به موارد زیر توجه کنید.

  • اطلاعات شخصي خود را در مورد مدارك و فعالیت هاي تحصیلي، تخصص ها، فعالیت هاي داوطلبانه، افتخارات ورزشي و سایرموارد جمع آوری کنید.
  • از طریق یک نمونه CV و الگو قراردادن آن چارچوب اصلی نوشتاری و قالب های ارائه شده را بیاموزید.
  • در بخش آموزش زمینه هاي تحصیلي، دانشگاه یا دبیرستان و تاریخ فراغت از تحصیل رابه نگارش درآورید.

 

  • اخذ هزینه پس اتمام کار
  • مشاوره توسط متخصصین
  • ضمانت بازگشت وجه
  • تضمین انجام کار

نظرات کاربران

  • محسن
    چهارشنبه 25 بهمن 1402 | 18:41

    عالی بود و ‌کامل مرسی ازت آقای موسوی

500,000تومان
مشخصات
رزومه آنلاین

خدمات اپلای و مهاجرت تحصیلی

پاسخگوی شما 9 الی 21

09370145499ارتباط در واتساپ