یکی از رشته های تحصیلی رقابتی در کشور آلمان تحصیل پزشکی در آلمان می باشد که همه ساله دانشجویان زیادی از سرتاسر دنیا به منظور تحصیل در دانشگاه های پزشکی آلمان برای این کشور اقدام می نمایند. امکان تحصیل رایگان در آلمان حین تحصیل در کالج ها و دانشگاه های معتبر این کشور از جمله ویژگی هایی است که متقاضیان زیادی را به خود جذب می نماید. از جمله معتبرترین دانشگاه های این کشور می توان به دانشگاه هایدلبرگ اشاره کرد که در سال 1386 میلادی در آلمان تاسیس شده و دانشگاه پزشکی کلن، دانشگاه پزشکی بن، دانشگاه پزشکی بوخوم، دانشگاه بنجامین فرانکلین برلین، کالج پزشکی هانوفر یا همان مدرسهٔ پزشکی هانوفر ، دانشگاه پزشکی برلین آلمان و … از جمله دیگر دانشگاه های علوم پزشکی آلمان و معتبر این کشور می باشند که سالانه متقاضیان زیادی را پذیرش می کنند.

دلایل تحصیل پزشکی در آلمان

امروزه تعداد نامحدودی دانشکده‌های پزشکی و برنامه‌های مطالعاتی پزشکی در سراسر جهان وجود دارد. اما دانشجویان زیادی از سراسر دنیا به تحصیل در آلمان علاقه‌مند هستند. در زیر برخی از دلایل محبوبیت تحصیل پزشکی در آلمان ذکرشده است.

  1. دانشکده‌های پزشکی دارای رتبه برتر:

    کیفیت در آموزش و پژوهش، سبب شده است که دانشکده‌های پزشکی در آلمان، در میان بهترین‌های جهان قرار بگیرند.

  2. شاخه‌های پزشکی متنوع و گسترده:

    دانشکده‌های پزشکی در آلمان، طیف گسترده‌ای از گرایش‌های پزشکی را ارائه می‌دهند تا دانشجویان قادر به یافتن زیرشاخه پزشکی موردعلاقه خود باشند.

  3. امکانات مدرن:

    کار عملی، بخش مهمی از آموزش پزشکی است. دانشکده‌های پزشکی آلمان دارای آزمایشگاه‌های مدرنی هستند که به جدیدترین و به‌روزترین امکانات مجهز هستند. جلسات عملی در چنین محیط‌هایی به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های کاربردی گسترده‌ای کسب کنید.

  4. جامعه دانشجویی بین‌المللی:

    جدا از یک تجربه دانشگاهی منحصربه‌فرد، تحصیل در خارج از کشور فرصتی مناسب برای معاشرت با اتباع مختلف است. آلمان بیش از ۳۵۰۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی را در خود جای‌داده است.

  5. آینده روشن:

    کارفرمایان برای مدارک پزشکی آلمان ارزش زیادی قائل هستند. مدرک پزشکی آلمان، شانس کار در آلمان را افزایش می‌دهد و ازنظر اقتصادی هم درآمد بالایی می‌توانید داشته باشید.

شرایط عمومی تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان

برای بهره‌وری عالی از یادگیری، برنامه تحصیل پزشکی در آلمان، در مراحل خاصی سازمان یافته است. توجه داشته باشید که هر مرحله به یک آزمون خاص منجر می‌شود و در نهایت، شما باید آزمون پایانی را بگذرانید.

  • مرحله پیش‌بالینی (Pre-Clinical Stage):

در طول دو سال تحصیلی اول خود در دانشگاه، شما با مفاهیم اصلی و موضوعات پزشکی آشنا می‌شوید. در پایان این مرحله، پیشرفت تحصیلی شما با استفاده از یک آزمون خاص که به‌صورت کتبی و شفاهی بوده و مواردی مانند آناتومی، بیوشیمی و فیزیولوژی را پوشش می‌دهد، سنجش می‌شود.

  • مرحله علوم بالینی (Clinical Science Stage):

در سه سال بعدی تحصیلات خود، با شرکت در سخنرانی‌های مختلف، جلسات آزمایشگاهی، سمینارها و دوره‌های کارآموزی علاوه‌بر دانش نظری، مهارت‌های عملی مهمی نیز کسب خواهید کرد. در پایان این مرحله، شما یک امتحان خواهید داشت که به‌طورمعمول یک آزمون کتبی است.

  • سال بالینی نهایی (Final Clinical Year):

در سال آخر تحصیل به‌عنوان دانشجوی پزشکی در آلمان، شما آخرین آزمون را سپری خواهید کرد که دانش علمی و شغلی شما را در پزشکی تخمین می‌زند. توجه داشته باشید که اگر در آزمون نهایی قبول نشوید، نمی‌توانید مجوز پزشکی را دریافت کنید. امتحان نهایی ترکیبی از یک امتحان شفاهی و عملی است.

شرایط ورود به رشته پزشکی در آلمان

در آلمان هر دانشگاه می‌تواند معیارهای ورود را به‌صورت مستقل تعیین کند. بنابراین، شرایط ورود به دوره پزشکی در آلمان بسته به دانشگاه انتخابی شما تغییر می‌کند. در زیر فهرستی از شرایط موردنیاز داوطلبان بین‌المللی برای تحصیل پزشکی در آلمان آورده شده است:

  • مدارک تحصیلی معادل:

اگر دانشجوی بین‌المللی هستید، باید اطمینان حاصل کنید که مدارک تحصیلی قبلی شما مطابق با استانداردهای علمی اعمال شده توسط مدارس پزشکی در آلمان است. می‌توانید با دانشگاه خود، خدمات تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) یا ZAB تماس بگیرید تا ببینید آیا مدارک شما، معادل مدارک تحصیلی آلمان است یا خیر. اگر مدرک شما در آلمان به رسمیت شناخته نشود و معادل مدارک تحصیلی آلمان نباشد، دانشگاه از شما می‌خواهد یک دوره آمادگی یک‌ساله کالج را بگذرانید.

  • نمرات درجه عالی:

دانشکده‌های پزشکی آلمان بسیار رقابتی هستند و از نمرات مقاطع قبلی شما برای گزینش استفاده می‌کنند. نمرات بالا در دروس مرتبط با پزشکی مانند زیست‌شناسی و شیمی احتمال پذیرش شما را افزایش می‌دهد.

  • تسلط به زبان آلمانی:

اکثریت دوره‌های پزشکی در آلمان، به زبان آلمانی تدریس می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید در دانشگاه پزشکی ثبت‌نام کنید، باید مهارت زبان آلمانی را اثبات کنید. اگرچه بسته به دانشگاه موردنظر شما تغییر می‌کند، اما اکثر آن‌ها نیاز به گواهینامه C1 دارند. توجه داشته باشید که اگر مجبور باشید از قبل در یک دوره مقدماتی (دوره کالج) شرکت کنید، گواهی B1 آلمان پذیرفته می‌شود.
نمرات آزمون‌های ورودی: برای پذیرش در برخی از دانشکده‌های پزشکی در آلمان، باید یک آزمون آزمایشی خاص داشته باشید تا استعداد خود را برای آن برنامه مطالعه خاص که درخواست کرده‌اید، ارزیابی کند.

آزمون‌ مختص تحصیل پزشکی در آلمان

آزمون:

TMS برخی از برنامه‌های تحصیل پزشکی نیاز به آزمون “Medizinertest” یا آزمون دوره‌های پزشکی (TMS) دارند که موسسه تحقیقات آزمایش و استعدادها (ITB) در دانشگاه هایدلبرگ به‌عنوان سازمان هماهنگ‌کننده ملی این آزمون فعالیت می‌کند. TMS (آزمون دوره‌های پزشکی) یک آزمون استعداد تحصیلی خاص است که در سراسر کشور در مکان‌های مختلف آزمون انجام می‌شود و از زیر آزمون‌های مختلفی تشکیل شده است.
این آزمون، مشخص می‌کند که شرکت‌کننده تا چه اندازه قادر به درک و تفسیر صحیح اطلاعات پیچیده است که در متن‌ها، جداول یا گرافیک‌های طولانی‌تر ارائه‌شده است. TMS همچنین حافظه، دقت درک بصری، تخیل فضایی و توانایی تمرکز و کار دقیق را آزمایش می‌کند. آزمون دوره‌های پزشکی هر ساله یک‌بار برگزار می‌شود و نمره آن، بین ۷۰ و ۱۳۰ در نوسان است. به‌طورکلی، اگر نمره شرکت‌کننده در آزمون TMS بیشتر از ۱۰۰ باشد، عملکردی بالاتر از حد متوسط حاصل شده است. اگر نمره کسب شده زیر ۱۰۰ باشد، شرکت‌کننده به نتیجه‌ای کمتر از میانگین دست یافته است.
آزمون TestDaF و: DSH برای اکثر رشته‌های تحصیلی، دانش زبان آلمانی پیش‌شرط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان است. با شرکت در یک آزمون زبان مانند TestDafیا DSH می‌توانید مهارت زبان آلمانی خود را ثابت کنید.

ثبت‌نام در دانشگاه‌های آلمان

برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های آلمان باید مدارک زیر را به امور دانشجویان دانشگاه تحویل دهید:

  • کپی گذرنامه
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • عکس در اندازه گذرنامه
  • اثبات پوشش بیمه درمانی
  • اثبات مهارت زبان انگلیسی/یا آلمانی

پس از ارائه چنین اسنادی:

  • شما یک گواهینامه ثبت‌نام (به‌عنوان شناسه موقت دانشجویی) دریافت می‌کنید.
  • شما برای پرداخت ترم یک برگه پرداخت الکترونیکی در ایمیل خود دریافت می‌کنید.
  • شناسه دانشجویی پس از تأیید پرداخت فیش ترم، از طریق پست به شما ارائه می‌شود.
  • دانشگاه با شماره شناسه دانشجویی شما یک حساب آنلاین برای شما باز می‌کند – حسابی که دسترسی گسترده‌ای به خدمات داخلی دانشگاه، شبکه‌ها و منابع الکترونیکی خارجی مانند دوره‌های الکترونیکی، ثبت‌نام آنلاین دوره‌ها و امتحانات، کتابخانه الکترونیکی و سایر موارد می‌دهد.

هزینه‌ تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان به‌طورمعمول برای دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان آلمانی رایگان است. تنها هزینه‌ای که آن‌ها باید بپردازند، هزینه ترمی و دو بار در سال است که بسته به دانشگاه هر ترم مبلغ ۲۰۰ – ۳۰۰ یورو است. دو سناریو وجود دارد که دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل پزشکی در آلمان مجبور به پرداخت هزینه هستند:

  • دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا که می‌خواهند در دانشگاه ایالت فدرال بادن-وورتمبرگ تحصیل کنند، باید برای هر ترم شهریه ۱۵۰۰ یورو پرداخت کنند.
  • دانشجویانی که در یکی از دانشگاه‌های خصوصی که در آلمان تحصیل پزشکی ارائه می‌دهند ثبت‌نام می‌کنند، باید شهریه‌ای معادل ۵۷۰۰ – ۱۵۵۰۰ یورو در هر ترم بپردازند.

ویزای تحصیلی پزشکی در آلمان

مقامات آلمان بسته به هدف مطالعه، انواع مختلف ویزای تحصیلی آلمان را ارائه می‌دهند.

انواع ویزاهای تحصیلی آلمان به شرح زیر است:

ویزای متقاضی دانشجویی آلمان

اگر برای یک دوره درخواست داده‌اید و نامه تأیید دارید اما هنوز پذیرش رسمی دریافت نکرده‌اید، باید برای ویزای متقاضی دانشجویی آلمان اقدام کنید. این ویزا همچنین برای کسانی است که برای دانشگاهی که در آلمان درخواست داده‌اند باید در آزمون‌های قبولی شرکت کنند. ویزای متقاضی دانشجویی ۳ ماه اعتبار دارد، اما امکان تمدید آن برای ۶ ماه دیگر نیز وجود دارد.

ویزای دانشجویی آلمان

اگر نامه پذیرش خود را از دانشگاه آلمانی دریافت کرده‌اید، می‌توانید برای ویزای دانشجویی آلمان اقدام کنید. این نوع ویزای آلمان معمولاً برای دوره‌های بیش از ۳ ماه صادر می‌شود. اگر مجبور به اقامت بیشتر هستید، باید به اداره ثبت‌نام بیگانگان در آلمان مراجعه کنید و مجوز اقامت دانشجویی آلمان را دریافت کنید.

مدارک لازم جهت درخواست ویزای متقاضی دانشجویی و ویزای دانشجویی آلمان

  • فرم تکمیل‌شده درخواست ویزای دانشجویی آلمان
  • گذرنامه معتبر
  • اثبات وضعیت مدنی (شناسنامه، گواهی ازدواج، شناسنامه کودکان، گواهی فوت همسر)
  • دو قطعه عکس باکیفیت
  • کپی ویزاهای قبلی (در صورت وجود)
  • اثبات محل اقامت در آلمان (شما باید اثبات کنید که در طول تحصیل در آلمان جایی برای اقامت دارید)
  • اثبات بیمه درمانی تحت پوشش دانشجویان برای کل مدت اقامت در آلمان
  • CV
  • انگیزه‌نامه: از طریق انگیزه‌نامه دلیل انتخاب دانشگاه، برنامه تحصیلی و هدف خود را توضیح دهید.
  • اثبات مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی: برای دوره‌های زبان آلمانی، دانشجویان بین‌المللی باید نمره TestDaf یا DSH ارائه دهند. درحالی‌که، برای دوره‌های به زبان انگلیسی، دانشجویان باید نمره TOEFL یا IELTS را ارائه دهند.
  • اثبات تمکن مالی: میزان تمکن مالی آلمان برای دانشجویان، حداقل ۱۰۳۳۲ یورو در سال یا ۸۶۱ یورو در ماه است.

اثبات تمکن مالی برای درخواست ویزای تحصیلی آلمان

شما باید یک حساب بانکی مسدود شده باز کنید و در این حساب مقداری پول بگذارید. تا مدت زمان مشخصی حق استفاده از این حساب را ندارید. این موضوع ضمانت تمکن مالی شما برای زندگی و تحصیل در آلمان است. برای افتتاح این حساب، می‌توانید از طریق سفارت آلمان اقدام کنید.

مدارک تکمیلی جهت درخواست ویزای متقاضی دانشجویی آلمان

  • گواهینامه‌های فارغ‌التحصیلی
  • نامه تأییدیه دانشگاه: این نامه معمولاً از طریق پست الکترونیکی از دانشگاه، درخواست موفقیت‌آمیز برای تحصیل را تأیید می‌کند.
  • گواهی شرکت در یک دوره مقدماتی: این گواهی، نامه تأیید ثبت‌نام در یک دوره زبان آلمانی (شامل حداقل ۱۸ ساعت درس در هفته) نامیده می‌شود.
  • گواهی اتمام تحصیل “Abitur”: که معادل مدارک تحصیلی آلمان است.
  • مدارک تکمیلی جهت درخواست ویزای دانشجویی آلمان
  • نامه پذیرش از دانشگاه: ارائه نامه پذیرش دانشگاه که درخواست شما برای تحصیل را تأیید می‌کند.
  • گواهینامه‌های آموزش قبلی: کلیه گواهینامه‌های آموزش رسمی و غیررسمی قبلی را ارائه دهید.

کار و درآمد پزشکان در آلمان

پزشکان از پردرآمدترین کارمندان در جهان هستند. داشتن مدرک پزشکی در آلمان هم اشتغال‌زایی بالا و هم حقوق بالایی را برای شما تضمین می‌کند. دانشکده‌های پزشکی آلمان شهرت برجسته‌ای در سراسر جهان دارند، بنابراین کارفرمایان مشتاق استخدام شما خواهند بود. علاوه‌بر این، مدرک پزشکی آلمان، طیف وسیعی از مهارت‌ها را به شما می‌آموزد که به‌نوبه خود طیف گسترده‌ای از گزینه‌های شغلی را در اختیار شما قرار می‌دهد. حقوق شما به تجربه و موقعیت محل کار در بیمارستان، بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال در آلمان، یک متخصص به‌طور متوسط سالانه حدود ۸۰۰۰۰ یورو درآمد کسب می‌کند. با سال‌ها تجربه، یک پزشک دارای تخصص پزشکی در آلمان انتظار می‌رود سالانه بیش از ۱۰۰۰۰۰ یورو درآمد داشته باشد.

هزینه زندگی در آلمان

علی‌رغم تحصیل رایگان در آلمان برای بسیاری از دانشجویان، هزینه‌های زندگی در آلمان اجتناب‌ناپذیر است. دانشجویان در آلمان، اغلب در یافتن مسکن ارزان‌قیمت مشکل دارند. اجاره‌بها معمولاً بیشترین هزینه را در بودجه ماهانه به خود اختصاص می‌دهد. اما، خوابگاه‌هاي دانشجویی معمولاً ارزان‌ترین محل اقامت برای دانشجویان هستند. در خوابگاه‌هاي دانشجویی، هزینه یک اتاق به طور متوسط ۲۴۶ یورو در ماه است. اگر نمی‌خواهید در خوابگاه دانشجویی ساکن شويد، می‌توانید به‌همراه چندین دانشجو، در آپارتمان‌های اشتراکی زندگی کنید. به طور متوسط ، دانشجویان هر ماه ۳۶۳ یورو برای یک اتاق در یک آپارتمان مشترک پرداخت می‌کنند. اگر ترجیح می‌دهید تنها زندگی کنید، می‌توانید خودتان يک آپارتمان اجاره کنید. اجاره آپارتمان راحت‌ترین اما گران‌ترین شکل اقامت در آلمان است. دانشجویان به طور متوسط ماهانه ۳۸۹ یورو برای اجاره آپارتمان پرداخت می‌کنند. به طور کلي، متوسط هزینه‌های زندگی ماهانه یک دانشجو در آلمان حدود ۸۵۰ یورو است.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل رشته های پزشکی و دندانپزشکی در این کشور دارای محدودیت سنی نمی‌باشد؛ ولی این نکته از این جا به عنوان یک محدودیت مطرح می‌شود که سفارت کشور آلمان در ایران بسیار به فاصله بین تحصیلات افراد حساس است. یعنی اگر شخصی بین دوره‌های تحصیل خود فاصله داشته باشد، امکان رد درخواست ویزای وی وجود دارد. بر اساس این امر، ما به افرادی که قصد پذیرش پزشکی و دندانپزشکی در این کشور را دارند توصیه می‌کنیم حداکثر تا سن 26 سالگی در جهت مهاجرت خود اقدام نمایند.

آیا تحصیل پزشکی بدون کنکور در آلمان

برای تحصیل پزشکی در آلمان همان طور که می دانید، نیاز به شرکت در کنکور ایران و قبولی در کنکور است اما اگر فردی بخواهد بدون کنکور در آلمان به تحصیل پزشکی بپردازد این امر فقط با شرکت در یک دوره کالج در آلمان، آن هم در صورت داشتن شرایط سنی مناسب با تحصیل در کالج به تحصیل بدون کنکور در آلمان بپردازند. این کالج ها 1 ساله شامل دو ترم می باشد. این دوره M-Course می باشد.

نتیجه گیری

در مقاله فوق تحصیل پزشکی در آلمان ، شرایط امتحان ورودی پزشکی آلمان ، تحصیل پزشکی در المان با مدرک لیسانس ، شرایط سنی تخصص پزشکی در المان و بهترین دانشگاه آلمان در رشته پزشکی مورد بررسی دقیق قرار گرفت و آموختید که شرایط تحصیل پزشکی در المان با مدرک دیپلم به چه صورت می باشد. از آن جا که امکان تحصیل رایگان پزشکی در آلمان وجود دارد دانشجویان زیادی این کشور را به عنوان مقصد اصلی خود بر می گزینند. البته توجه به این نکته ضروری است که برای تحصیل پزشکی در آلمان آشنایی با سطح پیشرفته زبان آلمانی از نیازمندی ها بوده و رقابت زیادی نیز جهت ورود به دانشگاه های آلمان وجود دارد.

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

Appointment of the American Embassy
  • دسته بندی بلاگ
  • زمان مطالعه 8
  • تاریخ انتشار 20 بهمن 1402
  • بازدید 16
  • دیدگاه 0
  • نویسنده رزومه آنلاین

آخرین بلاگ ها

رزومه آنلاین

خدمات اپلای و مهاجرت تحصیلی

پاسخگوی شما 9 الی 21

09370145499ارتباط در واتساپ