فرایند مهاجرت تحصیلی نقطه آغاز یک تصمیم و یا به بیان دیگر یک تغییر شگرف در زندگی هر فردی است که به اراده و تلاش خود قصد دارد تا به مکاشفه ای عمیق در خود و جهان پیرامونش بپردازد. و اما سفر همیشه با کوله باری از وقایع تلخ و شیرین و بسیار عبرت آموز همراه است. آنان که رنج دوری و مهاجرت را تحمل می کنند قطعا به نگرشی نوین در خود و اهداف متعالی خویش خواهند رسید. در ادامه مهم ترین مراحل مهاجرت تحصیلی را بررسی خواهیم کرد.

بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست                                   در خود بطلب هرآنچه خواهی که تویی

  1. دریافت گواهینامه زبان انگلیسی
  2. ترجمه مدارک دانشگاهی (لیسانس – فوق لیسانس)
  3. ترجمه ریزنمرات
  4. پاسپورت با حداقل ۶ ماه مهلت اعتبار
  5. توصیه نامه تحصیلی
  6. رزومه
  7. انگیزه نامه تحصیلی
  8. پرداخت اپلیکیشن فی یا هزینه درخواست تحصیلی
  9. گواهی پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر
  10. گواهی تمکن مالی ( 11 هزار یورو برای اروپا)
  11. تکمیل مراحل سفارت و مصاحبه با افسر اداره مهاجرت
  12. پرداخت شهریه دانشگاه از طریق صرافی و یا سایت های مرتبط
  13. اخذ ویزا
  14. خرید بلیط هواپیما
  15. رزرو خوابگاه

مدرک زبان انگلیسی

مهم ترین رکن پذیرش از دانشگاه های بین المللی و تکمیل فرایند ویزای تحصیلی دریافت یک مدرک معتبر زبان انگلیسی است که کلید ورود به کشور مقصد خواهد بود. در فرایند مهاجرت تحصیلی مدرک آیلتس ۶.۵ در درجه اول برای کشورهای اروپایی و نمره ۶ برای هر یک از چهار مهارت (لیسنیگ اسپیکینگ ردینگ و رایتیگ) در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا الزامی است. مدرک تافل ۸۶ و هر مهارت با نمره ۲۰ نیز برای امریکا و کانادا در درجه اول مهم ترین مدارک مورد قبول است. در این میان به همراه داشتن مدارک دیگر زبان انگلیسی نیز مانند ( پی تی ایی – دولینگو- آی تپ و غیره نیز براساس اولویت های هر دانشگاه تایید می شوند.  

ترجمه مدارک دانشگاهی (لیسانس – فوق لیسانس)

نخستین مرحله در فرایند مهاجرت تحصیلی پس از اخد مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد دریافت تاییدیه تحصیلی و ریزنمرات است که برحسب دانشگاه دولتی – آزاد یا پیام نور فرایند های متفاوتی را شامل می شوند. براساس دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل دارید باید ترجمه مدارک تحصیلی را انجام دهید.

 ترجمه ریزنمرات

فرایند مهاجرت تحصیلی با ترجمه ریزنمرات ۸ ترم دوره لیسانس و دریافت تاییدیه تحصیلی از دانشگاه های ایرانی انجام می شود در واقع با این کار صحت اطلاعات تحصیلی دانشجویان بین المللی برای احراز سوابق تحصیلی تایید می شود.

پاسپورت با حداقل ۶ ماه مهلت اعتبار

مهم ترین فرایند مهاجرت تحصیلی همراه داشتن پاسپورت و مراجعه به مراکز خدمات پلیس  برای بررسی آخرین وضعیت احراز هویت شما و درنهایت دریافت گذرنامه است. اعتبار هر دوره مجبوز گذرنامه ۵ سال است و حتما باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد تا بتوانید به خارج از کشور سفر کنید.

توصیه نامه تحصیلی

در فرایند مهاجرت تحصیلی توصیه نامه از طریق اساتید دانشگاهی که در آن فارغ التحصیل شده اید و با ایمیل رسمی اساتیدی که بهترین واحدهای پوره دانشگاه را گذرانده اید برای دانشگاه مقصد ارسال می شود. منظور از ایمبل رسمی ایملی است که در انتهای آن لینک ورود به محل کار اساتید که معمولا دانشگاه یا پژوهشگاه است قابل رویت خواهد بود. (@ihcs.ac.ir ).

رزومه

مراحل مهاجرت تحصیلی با ارسال رزومه و مکاتبه با اساتید دانشگاه برای دریافت بورس تحصیلی و در نهایت برای تکمیل مدارک درخواست بورسیه تحصیلی به دانشگاه ارسال می شود. مهم ترین بخش های رزومه شامل سوابق شغلی و تحصیلی و عنوان کارهای پژوهشی است که در دوران تحصیل انجام داده‌اید. ‌

انگیزه نامه تحصیلی

از دیگر مراحل تاثیرگذار در فرایند مهاجرت تحصیلی ارایه یک چارچوب منسجم با پاسخ به ۵ پرسش اصلی است که در قالب انگیزه نامه تحصیلی به دانشگاه ارسال می شود مهم ترین بخش های انگیزه نامه تحصیلی ب شرح زیر هستند:

  1. معرفی و توضیح درباره سوابق شغلی و تحصیلی
  2. تمایل دارید در چه رشته‌ای تحصیل کنید؟
  3. تا به حال در زمینه تحصیلی خود چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟
  4. چرا قصد دارید در این رشته تحصیل کنید؟
  5. چرا قصد دارید در این رشته در دانشگاه ما تحصیل کنید؟

پرداخت اپلیکیشن فی یا هزینه درخواست تحصیلی

فرایند مهاجرت تحصیلی شامل پرداخت درخواست تحصیلی نیز می شود که با توجه به قوانین هر دانشگاه از ۳۰ یورو تا ۱۱۰ دلار امریکل متغیر است این هزینه درواقع برای بررسی پرونده تحصیلی دانشجویان بین المللی است که طی ۲ تا ۴ هفته انجام می شود.

گواهی پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر

در فرایند مهاجرت تحصیلی کلید صدور ویزای تحصیلی همان ایمیل پذیرش از دانشگاهی است که درخواست تحصیلی خود را ارایه داده اید. بدین صورت اجازه ورود به دانشگاه کشور مقصد با همان ایمیل و بررسی افسر اداره مهاجرت صادر می شود.

گواهی تمکن مالی ( 11 هزار یورو برای اروپا)

گردش حساب ۳ یا ۶ ماهه به همراه 11 هزار یورو موجودی با ارایه گواهی تمکن مالی به زبان انگلیسی در یکی از شعب ارزی بانک های ایرانی می تواند سندی معتبر برای تایید دارایی های شما نزد افسر اداره مهاجرت در سفارت باشد. میزان بودجه بر اساس قوانین هر کشور متفاوت است حتی بعضی از کشور ها علاوه بر میزان شهریه دانشگاه هزینه یکسال زندگی و بلیط برگشت را نیز محاسبه می کنند.

تکمیل مراحل سفارت و مصاحبه با افسر اداره مهاجرت

یکی از مهم ترین فرایندهای مهاجرت تحصیلی اجرای درست و منظم در تعیین وقت سفارت و مصاحبه است که به صورت آنلاین و در برخی موارد مراجعه حضوری است. این فرایند الکترونیکی به شرح زیر است:

  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • ارایه گواهی پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • گواهی تمکن مالی
  • اصل و ترجمه گواهی کارشناسی- ارشد یا دکترا
  • پاسپورت و مدارک شناسایی ( کارت ملی- شناسنامه و عکس)
  • هزینه ویزا

پرداخت شهریه دانشگاه از طریق صرافی و یا سایت های مرتبط

انتقال شهریه دانشگاه یکی از مراحل مهم در فرایند مهاجرت تحصیلی است. اغلب دانشجویان ایرانی به دلیل فقدان کارت اعتباری بین المللی مجبورند از طریق سایت های آنلاین پرداخت شهریه یا سویفت بانکی و حواله یا از طریق صرافی های معتبر شهریه را پرداخت کنند.

اخذ ویزا

آخرین فرایند مهاجرت تحصیلی در خاک کشور مقصد صدور ویزا است. برگه ای در پاسپورت که اجازه ورود به کشور مقصد است. براساس نوع پذیرش و طول دوره تحصیلی از یکسال تا سه سال برنامه ریزی خواهد شد.

خرید بلیط هواپیما

بس از صدور ویزای تحصیلی دانشجویان می توانند در اولین فرصت بلیط سفر هوایی خود را تهیه کنند. در فرایند مهاجرت تحصیلی این نقطه پایان یک پروسه مهاجرتی و آغاز فصلی نوین در زندگی علمی دانشجویان بین المللی محسوب می شود.

رزرو خوابگاه

در فرایند مهاجرت تحصیلی قبل از ورود به کشور مقصد باید وضعیت اقامت خودتان را مشخص کنید این مورد در همان وقت سفارت و همچنین در ایمیل ها و مکاتبات دانشگاه نیز بررسی می شود بنابراین می توانید از دانشجویانی که قبلا در کشور مقصد بوده اند یا لینک‌های دانشجویان ایرانی که برای آگاهی از روند پروسه مهاجرت راه اندازی شده اند به بهترین وجه کمک بگیرید.

کدام کشورها را برای مهاجرت انتخاب کنیم؟


در این بخش مهم‌ترین کشورهای دانشجوپذیر و سایت‌های مهاجرت تحصیلی را معرفی می‌کنیم. اهمیت این موضوع به دلیل دستیابی سریع دانشجویان بین‌المللی به دانشگاه‌ها و نحوه اپلای تحصیلی است. در ادامه به ترتیب مهم‌ترین سایت‌های مهاجرت تحصیلی برای چهار کشور آلمان- امریکا-کانادا- انگلستان و ایتالیا را ارزیابی می‌کنیم.


مهم‌ترین سایت‌های مهاجرت تحصیلی


https://www.daad.de/en/
https://www.studyusa.com/en
http://universitystudy.com/
http://study-uk.com/
http://universitaly.it/


مقاله‌های رایگان


از دیگر نیازهای اساسی دانشجویان بین‌المللی دسترسی راحت به وب سایت مقاله‌های رایگان است. دراین بخش از مهم‌ترین سایت‌های مهاجرت تحصیلی چهار لینک دستیابی به مقالات بین ‌المللی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.


https://www.emerald.com/insight/
https://www.scientific.net/
https://sci-hub.se/
https://jamanetwork.com/


ارزیابی هزینه‌های زندگی


مهم‌ترین سایت‌های مهاجرت تحصیلی اغلب در معرفی برنامه‌های علمی بخشی را تحت عنوان مقایسه هزینه‌های زندگی ارائه می‌دهند. دانشجویان می‌توانند با بررسی دقیق هزینه‌های محل اقامت و میزان درآمد دانشجویی خودشان بهترین گزین‌ها را انتخاب کنند.


https://www.numbeo.com/cost-of-living/
https://livingcost.org/


رزرو محل اقامت


معرفی مهم‌ترین سایت‌های مهاجرت تحصیلی باید با توضیحی اجمالی درباره نحوه شناسایی و انتخاب محل اقامت دانشجویان بین‌المللی همراه باشد. برهمین اساس پیش از مهاجرت تحصیلی باید از محل سکونت خودتان مطمئن شوید. لینک‌های مورد نیاز برای اسن بخش را در ادامه معرفی می‌کنیم.


لینک‌های مرتبط با محل اقامت دانشجویی درانگلستان


https://www.scape.com/
https://www.rooftopliving.com/blog/best-student-accommodation-websites-in-the-uk

لینک‌های مرتبط با محل اقامت دانشجویی درکانادا


https://www.upgradabroad.com/articles/accommodation-in-canada-for-students/
https://www.upgradabroad.com/articles/cost-of-studying-in-canada-for-international-students/


لینک‌های مرتبط با محل اقامت دانشجویی در آلمان

https://www.fintiba.com/
https://www.universityliving.com/


لینک‌های مرتبط با محل اقامت دانشجویی در ایتالیا


http://www.studentsville.it


لینک‌های مرتبط با محل اقامت دانشجویی در امریکا


https://www.casita.com/student-accommodation/usa


مهم‌ترین سایت‌های مهاجرت تحصیلی فهرستی از هزینه‌ها را نیز منتشرمی‌کنند. هزینه اقامت در ایالات متحده آمریکا مهمترین گزینه‌ای است که به محض مهاجرت به امریکا انجام می‌شود. بنابراین، بهتر است از قبل بودجه‌ای تعیین کنید و بر اساس آن به دنبال محل اقامت باشید. در اینجا چند نکته وجود دارد که هنگام تخمین بودجه مسکن خود باید آنها را بررسی کنید:

  • ودیعه مسکن مورد نیاز،
  • هزینه خدمات شهری که در اجاره شما پوشش داده نمی شود،
  • هزینه های اضافی مربوط به پارکینگ، خشکشویی، گرمایش و غیره
    برای درک هزینه تخمینی اقامت در ایالات متحده آمریکا برای برخی از دانشگاه‌های برتر برای دانشجویان بین المللی، به جدول زیر نگاه کنید:

  • University Name Average Annual Rent
    Massachusetts Institute of Technology $11,980
    Stanford University $18,600
    Harvard University $19,500
    New York University $15,000-24,000
    University of California $17,800
    Yale University $18,000
    Columbia University $10,000-16,150
    Princeton University $10,960
    University of Pennsylvania $11,800
    Brown University $14,800

لینک‌های مرتبط با محل اقامت دانشجویی


برای دسترسی به پلتفرم‌های هم‌اتاقی، استودیوهای انفرادی، آپارتمان‌های مشترک، خوابگاه‌های دانشگاه یا اقامتگاه‌های خانگی وب‌سایتی وجود دارد که فرآیند تأمین محل اقامت در خارج از کشور را تسهیل می‌کند. اکنون امکان حضور دانشجویان در مکان‌هایی بسیار امن ایجاد شده است و فقط با اطلاع از سایت‌‌های مختلف و مرتبط در زمینه اقامت می‌توانید مکانی ایده‌ال برای خود فرآهم آورید. درفهرست مهم‌ترین سایت‌های مهاجرت تحصیلی برای اقامت در این بخش گزینه‌های زیر هستند.


UniAcco
Nestpick
AmberStudent
Spotahome
Roomi
Housing Anywhere
Study Abroad Apartments
Homelike
OCXEE
Uniplaces
4stay
University Rooms
Homestays
Facebook/”Craigslist” Page

Expected Cost of Study in Canada Cost (CAD)
Study Permit Fees $150
Incidental Fees $1,885.60
Application fee $125
Travel Costs $80 – $110/month
Parking on Campus $644.35 and up
Tuition Deposit $500
Accommodation $5,000-$16,000
Health Insurance $300-$800
Books & School Supplies $1,000 – $2,000
Laptop $1,600 – $2,000

Popular Canadian Universities Fee
University Graduate Tuition Fee (CAD)
The King’s University $6,851
St. Mary’s University $1,966.00 – $2,118.00 $1,486 – $3,649
Trinity Western University $742 (per semester hour) $535 – $1000 (per semester hour)
Fairleigh Dickinson University 545- 1460 (per credit) $51,000
Canadian Mennonite University $1,192.00 – $596.00
(3 credit-hour course) $616.90
-$1,233.80
(3 credit-hour course)

Tuition Fees in Canada
Program Fee (CAD) Duration (Years)
Undergraduate $5,542- $21,717 3-5
Postgraduate $18,000 1-2
Executive MBA $45,000 – $1,25,000 1
PhD $4,000 – $19,000 3-6
Tuition Fee for Popular Undergraduate ProgramDisciplines Fee (CAD/Year)
Bachelors in Computer Science & IT $1,535 – $55,500
Bachelors in Business & Management $550 – $56,000
Bachelors in Engineering & Technology $1,350 – $55,000
Bachelors in Natural Sciences $1,780- $53,000
Tuition Fee for Popular Graduate ProgramsDiscipline Fee (CAD/Year)
Masters in Computer Science & IT $2,150 – $52,500
Masters in Medicine & Health $2,150 – $58,300
Masters in Business & Management $2,150 -$ 52,700
Masters in Social Sciences $2,150 – $37,000
Masters in Engineering & Technology $2,150 – $ 52,500

مترجم:

سید رسول میرزایی موسوی

منابع:

https://www.ice.gov/sevis/students
https://www.ucanstudy.com/blog/

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

Appointment of the American Embassy
  • دسته بندی بلاگ
  • زمان مطالعه 6
  • تاریخ انتشار 25 بهمن 1402
  • بازدید 16
  • دیدگاه 0
  • نویسنده رزومه آنلاین

آخرین بلاگ ها

رزومه آنلاین

خدمات اپلای و مهاجرت تحصیلی

پاسخگوی شما 9 الی 21

09370145499ارتباط در واتساپ